נכתב ע"י אושר זלמן, קופירייטר וכותב תוכן
#1
הכינו לעצמכם קפה (או תה, או או מיץ ענבים), תשבו בנוח, שימו את הטלפון על מצב לא להפריע, ותפנו את שולחן העבודה שלכם מדברים מיותרים. המטרה היא שלא תצטרכו לקום מהמחשב כל חמש דקות, ושלא יהיו לכם הסחות דעת מיותרות.
כדי לכתוב טוב אתם צריכים לפנות זמן לכתיבה, ולהיות בפוקוס במהלכה.
ככל שיהיו לכם פחות הפרעות שיגרמו לכם לאבד את קו המחשבה, סיכוי טוב יותר שתצליחו לסיים את הטקסט שלכם, ושהוא יהיה מוצלח יותר.
#2
קבעו את מטרת הטקסט. אתם צריכים לשאול את עצמכם מה אתם מקווים להשיג באמצעותו:
לספר על מוצר או שירות חדש? ללמד את הקורא משהו שהוא לא ידע? להצחיק? לשתף את העולם במחשבות שלכם?
קל יותר לדבוק במטרת הטקסט אחרי שהגדרנו אותו. זה יעזור לנו להתמקד ולא "לפזול" לצדדים, למשל: אם אנחנו כותבים כדי לתת מידע חשוב, לא נתפתה לכלול בדיחה או משחק מילים לא הולם. אבל אם מטרת המאמר היא להביע את דעתכם הנחרצת על משהו, הסגנון שלכם מוסיף פלפל לטקסט והופך אותו לאישי יותר ופחות גנרי.
#3
קבעו מי קהל היעד של הטקסט. כדאי לחשוב על אדם אחד ספציפי מהקהל, לתת לו שם ופנים, ולכתוב אליו. השאלות שאנחנו צריכים לתת עליהן את הדעת הן: מה מעניין את האדם הזה? מה הוא שונא? באיזה מילים הוא משתמש ואיזה סגנון מתאים לו (ישיר, סיפורי, עובדתי)?
נניח שאני מקדם אפליקציה לחיסכון פיננסי (לא חשוב שמות Rise Up). עבור הורים לילדים אכתוב בצורה אחת, אל סטודנטים אכתוב אחרת, ולקשישים — בסגנון שמתאים להם.
תזכרו: מי שכותב לכולם לא כותב לאף אחד, מי שכותב למישהו אחד — כותב לכולם.
#4
כתבו את מתווה הטקסט, או ראשי פרקים.
אתם רוצים לתכנן את המסלול שיעבור הקורא. כמו לפני טיול נופש בחו"ל, אנחנו מתכננים את המסלול — מאיפה נתחיל, איפה נבקר, ומתי נתחיל להתוכנן לחזרה.
כדי להעביר לקורא את כל המידע בצורה ברורה, תכננו קודם את המידע עבור עצמכם:
-
בחרו נקודת התחלה: זו יכולה להיות בעיה שתציגו לה פתרון בהמשך, שאלה ששאלו אתכם, מיתוס שאתם רוצים לנפץ, או כל רעיון מרכזי אחר.
-
הרכיבו רשימה של הנושאים שתתייחסו אליהם: הטיעונים, הנתונים והדוגמאות שיתמכו ברעיון שלכם.
-
סיימו עם סיכום ומסקנות: סגרו את המאמר עם התובנה העיקרית שרציתם להעביר לקורא.
#5
התחילו לכתוב. בלי לעצור, בלי למחוק, בלי לתקן כל שנייה.
פשוט תשפכו את כל מה שיש לכם. את העריכה והליטוש נבצע אחר כך.
לא מוצאים את המילים המדויקות? אתם יכולים להקליט את עצמכם מדברים ואחר כך לתמלל.
#6
הגיע הזמן לכתוב פתיח. הפתיח צריך להיות מעניין ולשכנע את הקורא שכדאי לו להמשיך ולקרוא, ושאתם אכן תיתנו לו ערך בתמורה לזמן שהוא יקדיש לכם.
יודע ח"ן יספרו שהרבה יותר קל לכתוב פתיח אחרי שסיימתם לכתוב את המאמר — ככה אתם יודעים בדיוק מה אתם הולכים לכתוב. הנה כמה רעיונות לפתיחה של מאמר:
-
שאלו שאלה. "האם ידעתם של-8 מתוך 10 ישראלים אין חסכון?"
אתם גם מעוררים סקרנות אצל הקורא, וגם גורמים לו להבין שבהמשך המאמר הוא יקבל תשובה או הסבר לשאלה
-
התחילו עם עובדה מעניינת (ידעתם שערב הסעודית מייבאת גמלים מאוסטרליה?)
-
פתחו בציטוט של אדם מעניין
-
תארו אירוע "קריטי": "בשנת 2012 כמעט התחלתי לעבוד כמכונאי, אבל..."
#7
סיימתם לכתוב? מעולה, המשימה הבאה היא לערוך ולבצע הגהה.
קראו שוב את הטקסט בעיניים רעננות וערכו אותו:
בדקו אם יש שגיאות הקלדה, שגיאות דקדוק או ניסוחים קלוקלים ותקנו אותם. ודאו שהטקסט קל לקריאה והבנה, שהרעיונות ממשיכים זה את זה, ושהטקסט "זורם".
מומלץ לקרוא את מה שכתבתם בקול רם, זה עוזר מאוד לתפוס משפטים עקומים ומילים שלא יושבות במקום הנכון. אל תפחדו לחתוך חלקים מיותרים מהטקסט —זה רק יעשה אותו טוב וממוקד יותר.
בסוף, בקשו ממישהו שאתם סומכים עליו לקרוא את הטקסט, והקשיבו למה שיש לו להגיד. אפילו לכותבים הטובים בעולם יש עורכים ומגיהים שעוזרים להם לשפר את הטקסטים שכתבו.
לסיכום
מזל טוב, סיימתם את המדריך המזורז בכתיבת תוכן, ואתם מוכנים לצאת אל העולם ולהיות הג'יי קיי רולינג הבאים.
או שאתם עדיין צריכים להתאמן קצת, וזה גם בסדר.
לכתוב טוב זו מיומנות שלוקח זמן לפתח, אבל הטיפים שקיבלתם כאן אמורים לעזור לכם ליצור תוכן משכנע ויעיל.
כתיבה מהנה!
תגובות